Bedrijfskunde 7.0, over de uitgangspunten van Bedrijfskunde

Mijn (!) Technische Universiteit van Eindhoven vierde vandaag haar 55 jarig bestaan met haar afgestudeeerden (alumni). Vanochtend zijn we bijgepraat over: 
– de Strategie 2020 van de TU/e 
– de hoofdaandachtsgebieden in het Onderzoek: Duurzame Energie, Gezondheid en Smart Mobility
– de (nieuwe) samenwerking met Utrecht (naast de al bestaande samenwerking met Tilburg en Maastricht) 
– de plannen met het Onderwijs: alle Bacherlor opleidingen worden samengevoegd in een Bachelor College (naar het voorbeeld van het MIT)
– de plannen met de Campus: er komt een zgn. groene loper, Bedrijfskunde verhuist in 2018 naar het Hoofdgebouw van de TU/e 

In de middag was ieder te gast bij de faculteit waar ie afgestudeerd is, in mijn geval dus bij Bedrijfskunde. De hoofdschotel daar waren Columns van docenten en oud-docenten. Ik heb aangeboden er ook een te verzorgen, onder de titel: Bedrijfskunde 7.0, over de uitgangspunten van Bedrijfskunde, een pleidooi voor in bedrijfskunde, in bedrijfskundig onderwijs en onderzoek structureel bewuste aandacht voor alternatieve uitgangspunten t.a.v. organisaties (Angelsaksisch én Rijnlands) én t.a.v. mensen (individualistisch én relationeel).  

Het was leuk om hem te maken (dank aan Rene van Gerwen), hem (goed) voor te lezen en hem te bediscussieren, met de ca. 20 aanwezigen. Er kwam een fraaie varietiet aan reacties en zowaar een begin van een gesprek over bedrijfskunde en haar uitgangspunten:
– Er was meteen de mooie vraag: pleit je voor onderwijs met socratische gesprekken over uitgangspunten…
– Een bestuurder kan in geval van verschil van mening met zijn Board: opstappen (‘flight’) of het gesprek aan gaan (‘fight’)
– Iemand pleitte voor terug naar Bedrijfskunde 1.0 en dat geloof ik niet, vanwege het van elkaar loskoppelen daarin van inhoud en management (om het maar eens kort te zeggen)
– Iemand stelde dat het toch prima is als iemand gaat voor het aandeelhoudersbelang !? Het hangt er van af of ie een is van of de baas is van….
– Voor een ander iemand gold: het Rijnlands alternatief opent de blik op een niveau dieper, op uitgangspunten en op alternatieven op dat vlak
– alleen wat je kunt meten is waar versus meetgegevens ondersteunen de vakman en de manager
– targets hoeven niet alleen meetbaar te zijn
– Bedrijfskunde is multidisciplinair en dat betekent multi-stakeholders. Dat is mooi !
– Is Bedrijfskunde een vak, een ‘skill’/kunde of een kunst !?

Alles bij elkaar een boeiende dag !

P.S. Ik (Sjaak Evers, uw beheerder) ben 3-16 sep. op vakantie !

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *