Leren

Ik kon (door Poul Bakker, dank daarvoor) afgelopen dinsdag morgen aanwezig zijn bij de promotie van Johan Poisquet op de Universiteit van Tilburg op het proefschrift: Over leren, leven en liefde en hoe innig zij met elkaar verbonden zijn. Mooie bijeenkomst en mooi proefschrift !

Boeiende promotoren en boeiend gesperk tussen hen en Johan. Bijvoorbeeld onderwijskundige Robert-Jan Simons gaf 6 definities van leren aan (op basis van Meaning of learning and knowing, proefschrift van Eric Jan van Rossum en Rebecca Hamer): lopend van (in mijn woorden) kennis door de strot duwen tot vuurtje ontsteken. Waar Simons c.s. spreken van niveaus, spreekt Johan liever over definities die op de voor- of achtergrond staan ! Herman Wittockx (bij mij bekend vanwege AI, Appreciative Inquiry, waarderend onderzoeken) spreekt over kennis verwerven, ervaringsleren en betekenisontwikkeling. Johan geeft mooi aan hoe ze samen kunnen hangen: kennis is basis voor ervaring ermee opdoen, waardoor betekenis gedeeld wordt c.q. ontstaat.

In zijn proefschrift beschrijft Johan boeiend (zeer leesbaar dus) wat zijn opvattingen en uitgangspunten zijn, die hij navolgbaar samen met zijn cursisten getoetst heeft in zijn opleidingen. Mooie opvattingen, die overeind blijven en duidelijker worden door zijn onderzoek. Het gaat om zaken als: focus op wat tussen mensen gebeurt, op ont-dekken van de werkelijkheid, de relatie als voertuig van menselijke ontplooiing.

Het voelt voor mij als ‘terugkomen’ in de zeer boeiende wereld van persoonlijke en teamontwikkeling. Mooi, goed, belangrijk !

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Johan Poisquet schreef:

    Sjaak, dank voor uw fijne feedback!!
    Johan

  2. erik jan van rossum schreef:

    Ik denk dat de uitgangspunten van Johan prima passen in mijn hogere leerconcepties, ook aspecten van identiteit zijn hierbij belangrijk. (naast authentieke relaties)
    Lees “The Courage to Teach” maar eens van Parker Palmer (goed onderwijs is daar ‘weaving webs of connectedness’, vrij uitzonderlijk taalgebruik!).
    Is aan het proefschrift te komen?
    Erik Jan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *