M&O #1 Jan./Feb. 2011

Boeiende rijtjes in deze mooie aflevering van dit goede tijdschrift:

Twee rijtjes over prestatiemetingen:
Dempingsfactoren:
1. De prestatiemeetsystemen hebben in financiele zin beperkte betekenis
2. Als de transparantie van de systemen beperkt is, verdwijnen de prikkels
3. Het middelen van prestaties
4. Tijdsgat tussen prestaties en beloning
5. De reikwijdte van de systemen is beperkt en er zijn billijkheidregelingen
6. Managing professionals vormen een ‘hitteschild’
7. Het hoger management is zelf afkomstig uit de professie
Compenserende factoren:
1. Prestaties worden vanuit verschillende kanten gemeten
2. Prestatiemeetsystemen zijn ‘embedded systems’
3. Onderzoeksmanagement vindt deels plaats buiten de instelling plaats
4. Externe werfkracht kan meer opleveren dan het prestatiemeetsysteem.  
Beiden zijn gebaseerd op het proefschrift van Mark Pen over outputfinanciering in de wereld van het universitaire onderzoek. Zijn conclusie: prestatiemeting heeft vooral een symbolische betekenis, mogelijk exemplarisch voor andere sectoren waarin professsionals een belangrijke plek innemen. Ik denk het wel !

Een rijtje over verbinden(d leiding geven):
1. Focus op de gezamenlijkheid
2. Sta als procesbegeleider boven de partijen
3. Stel belangen en issues centraal
4. Accepteer en gebruik complexiteit en dynamiek
5. Bevorder samenwerking door aandacht voor authenticiteit
6. Voer het echt persoonlijke gesprek en creeer vertrouwen
7. Creeer (onder-)handelings- en speelruimte
8. Focus op inhoud, argumentatie en besluitvorming
9. Benadruk het belang van verbinding
10. Werk niet altijd samen.
Ze komen uit een explorerend onderzoek van 2 mensen van Twijnstra en Gudde, bij 6 ervaren verbinders: Hans Alders, Job Cohen (toen nog burgemeester), Ruud Lubbers, Alexander Rinnooij Kan, Hans Wijers en Herman Wijffels.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *