Lean in de Zorg ?

In de Volkskrant vandaag een artikel over hoe mensen van de Daniel den Hoed Kliniek op werkbezoek zijn bij AkzoNobel in Sassemheim, om te leren over LEAN. Prima dat mensen uitgedaagd worden. Ik teken er graag bij aan verschil te maken in uitvoeringsstructuren en attent te zijn op betekenis van Lean voor uitvoerings- en besturingsstructuren, om de begrippen van De Sitter maar weer eens te gebruiken.

Ik maak graag onderscheid in verschillende soorten operationele processen: je hebt
– machines/robots die materialen bewerken,
– mensen die materialen bewerken,
– mensen die mensen ‘bewerken’,
– mensen die gezonde mensen bewerken (verkopen bijv.),
– mensen die per definitie hun creativiteit inzetten (producten ontwikkelen) 
– mensen die zieke mensen ‘bewerken’ (zorg),
– mensen die jonge mensen ‘bewerken’ (onderwijs),
– mensen die mensen bewerken voor of nadat er een klant order is, etc., etc. 
Lean komt uit de auto-industrie, waar de eerste 2 typen operationele processen het meest aan de orde zijn. Je kunt niet technieken uit die sfeer niet zo meer toepassen in de andere typen processen.  

Lean veronderstelt dat management een deel van sturing van het operationele proces overlaat aan de mensen die het operationele proces uitvoeren. Zaak is dat het management zich dat goed realiseert en consequenties van trekt. Efficiency winst ontstaat ook doordat een deel van het management niet meer nodig is !

Verder leerden we vorige week in bij Eaton in Hengelo dat het doel van lean invoeren er toe doet:
– efficiency verhoging (Angelsaksisch),
– kwaliteit verhogen door te bouwen op vakmanschap (Rijnlands) en daardoor efficiency verhogen,
beiden met gevolgen en effecten vandien.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Freek Dekker schreef:

    Sjaak, ik ben met je eens dat er een significant verschil is tussen de types operationele processen. Dat maakt het voor veel mensen ook lastig omdat ze het gevoel hebben in een vergelijking te worden geduwd waar geen vergelijking mogelijk is. Bij Akzo hebben we zorg-medewerkers vooral willen laten inspireren door de cultuur van continue verbeteren die door medewerkers zelf wordt gedragen (en door het management gefaciliteerd).

    Hoewel we twee jaar geleden begonnen met een focus op efficiency – kantelt die focus nu:
    – lean (als in: voorkom verspillingen, doe dingen-in-een-keer-goed)
    – lief (focus op ‘er zijn’ voor de patiënt en voer niet alleen een interventie uit)
    – leuk (geef zorg-profesionals zelf de controle op lean en lief)

    Freek Dekker

  2. Koen Krikke schreef:

    Twee laboranten slaan met deze zin m.i. de spijker op z’n kop: “Beide laboranten zijn eerder kritisch naar de grote managementlaag in hun ‘vastgeroeste’ organisatie.”.

    Het bezwaar is ‘duur’ en ‘onflexibel’. Erg on-LEAN dus.

    Toen ik zelf in aanraking kwam met LEAN, vroeg de directeur (voordat er gestart werd): En hoe LEAN doen wij ons (MT)-werk eigenlijk? Dat gaf een zeer verfrissende dynamiek!

  3. Maryrose Raso schreef:

    I intended to post you one little remark to say thanks a lot again relating to the stunning concepts you have discussed above. This has been so remarkably open-handed of you to make extensively just what a number of people might have supplied for an e-book to generate some bucks for themselves, particularly given that you might well have done it if you ever wanted. These things likewise served to become a good way to realize that many people have a similar fervor really like my own to understand a little more around this condition. I think there are numerous more fun moments ahead for individuals who go through your site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *