3-de Grote Rijnland Congres (1): 29 oct. ’10

Bij deze de aankondiging van het 3-de Grote Rijnland Congres !

In het Eerste maakten we lawaai voor het Rijnlandse, waarbij we bijv. Cezar Zuiderwijk en Jan Marijnissen hadden, maar ook Mathieu Weggeman. In het Tweede gingen we samen op bezoek bij en op zoek naar de praktijk samen met het Nieuwe Gilde, na de ontmoeting met Yves Leterme en Michel Albert. Harold Jansen werkt nog aan de uitkomst van de dag: Het Rijnlandse Praktijk Boek.

Nu willen we focus leggen op de morele crisis. We geloven dat velen kort door de bocht terug gaan naar oude oplossingen voor de Krediet- en Economische crisis, onvoldoende beseffend welke diepere oorzaken er aan ten grondslag liggen. Wij geloven meer in de analyse van de Duitse theoloog Hans Kung of in de analyse van de Australische toekomstdeskundige Sochail Inayatullah of in de analyse van Herman Wijffels.

Datum is 29 oktober 2010. Graag datum vrijhouden in de agenda’s !
Details, programma en locatie volgen later. Henk Hogeweg en ik gaan uitwerken en organiseren, samen met DeLimes en De Rijnland Weblog Groep. Ik zal maandelijks voortgang melden.

Dit vind je misschien ook leuk...

5 reacties

  1. Els Visser schreef:

    Lieve mannen,

    Wat fijn dat er weer een Rijnlandcongresdag mag zijn. Als er iets is dat ik kan doen om jullie in je zware maar fraaie taak te ondersteunen, laat me dat dan weten. Die congresdagen behoren tot de hoogtepunten in mijn bestaan, dus ik zal er zijn!

    Kus,
    Els.

  2. Martin Swinkels schreef:

    “Wat fijn dat er weer een Rijnlandcongresdag mag zijn”.
    Hoezo “MAG zijn”??
    Van wie mag dat dan?
    En van wie zou het eventueel niet mogen???
    Wat is dit voor boomknuffeltaal?

  3. dolf hertzberger schreef:

    L.S.,

    Ik blijf geïmponeerd door het vele werk dat een aantal van jullie steeds weer verrichten. Dat moet met Rijnlandse Passie te maken hebben.
    Het aantal onderwerpen op de weblog is, voor mij althans, ook al niet meer bij te houden. Ik probeer de grote lijn vast te houden en die in mijn lessen aan de HES/HvA te integreren.

    Ik ben het zeer eens dat de oude groei-neigingen niet meer vol te houden zijn. Los van de morele aspecten, op zich al belangrijk genoeg, zijn er, naar mijn mening, ook goede economische, financiële en sociale gronden. Een synthese en een actie plan zou daarin een grote hulp zijn. Dus niet alleen “wat” er moet gebeuren, maar ook het “hoe”, rekening houdend met feit dat een uitdagend perspectief voor komende generaties essentieel is om de passie in stand te houden.
    Daarvoor zullen we, naast de altijd belangrijke morele en emotionele overwegingen, ook naar feiten, getallen, modellen en concrete oplossingen voor velen moeten kijken.

    Wanneer mijn direct dierbaren geen dak boven hun hoofd hebben, niet veilig zijn en geen kansen hebben is een congres over de morele toestand van de wereld toch een beetje de ver van mijn ,onzekere, bed show. Ik hoop dat dit aspect meegenomen kan worden.

    succes en vriendelijke groet,

    Dolf Hertzberger

  4. Martin Swinkels schreef:

    @Dolf Hertzberger:
    Ik ben het niet eens met de tegenstelling die je schetst tussen moraal en eerste levensbehoeften (en kansen en veiligheid). Alsof moraal een luxe zou zijn die je je pas kunt permitteren als je basale levensbehoeften op orde zijn.

    Overigens zijn voor veruit de meeste Nederlanders veel eerste levensbehoeften ruimschoots op orde (en is ons land veiliger dan ooit tevoren), dus dat zou in geen geval een obstakel hoeven zijn voor een congres over moraal. Ik snap eigenlijk het hele probleem niet dat je in de laatste alinea schetst. Of is het omfloerste poging om te zeggen: allemaal leuk die moraal, maar blijf wel met je vingers af van mijn huis, mijn leaseauto, mijn blackberry en mijn vliegvakanties?

    Overigens, zelfs als een gebrek aan eerste levensbehoefte werkelijk een vijand van de moraal zou zijn, dan toch alleen voor de slachtoffers zelf (de have-nots). Des te belangrijker is het in dat geval dat de ‘haves’ in de maatschappij zich bijvoorbeeld buigen over het morele vraagstuk waarom er in een rijk land mensen zijn die er onderdoor dreigen te gaan.

  5. dolf hertzberger schreef:

    @ Martijn Swinkels
    Uitgaande van de pyramide van Maslov(5 levels), het gedrag van dieren en de situatie van vele have-nots , komen eten, drinken, slapen, voortplanting, bescherming en het belang/voortbestaan van de soort/familie op de eerste plaats. In die situaties speelt moraal dus geen enkele rol en begrijpelijk. Ik ben het eens, dat veel mensen in Noord-West Europa, en grote groepen in andere delen van de wereld hun primaire behoeften nu wel voldoende ingevuld hebben. Ik ben het ook eens, dat er inderdaad ook een morele crises is. Echter daar komen we niet uit, wanneer we alleen maar wijzen op onze overconsumptie, enorme vervuiling en energieverspilling, overwaardering voor bezit en onderwaardering voor niet meetbare zaken. Wanneer we uit de morele crises willen komen, zullen ook aan moeten geven WAAROM we dat eigenlijk willen, wat willen we dan wel nastreven en HOE gaan we dat aanpakken en WANNEER beginnen we dan WAARMEE. Moraal is dus niet zozeer een luxe, maar meer een volgende stap. Dat gaat alleen wanneer je de onderliggende fundamenten in ere houdt. Wanneer het Rijnlands denken meer moet zijn dan een intellectuele bezigheid voor have’s, zullen we derhalve ook met concrete oplossingen en een perspectief moeten komen, welke rekening houden met de mogelijkheden en de positie van vele have-not’s én met de ambities van vele have’s, die nog niet “verrijnlandiseerd” zijn.

    Ik hoor/lees graag de reacties.

    Met vriendelijke groet,

    Dolf Hertzberger

    Verzonden van een PC van 6 jaar oud, draaiend op Windows XP, getyped op een toetsenbord van 10 jaar oud, terwijl ik mijn kampeervakantie op en om het water in Nederland aan het plannen was en o.a.daarvoor reservesleutels voor mijn zelfbetaalde fiets wilde bestellen. En mensen die in hun lease auto met hun blackberrie een vliegvakantie naar Club-Med willen bestellen, terwijl de vakman hun huis komt opknappen , zijn mij eveneens dierbaar, zolang zij ook “iets” voor anderen willen DOEN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *