Dutch Innovation Seminar

De Baak organiseerde vandaag voor de 3-de keer op rij het jaarlijkse DIS, Dutch Innovation Seminar, de eerste keer gedragen door Heineken, vorig jaar door Apple, nu door cateraar Albron. Mijn conclusie en advies is: mee doen volgend jaar!

Allereerst gaf Albron hoofddirecteur Teun Verheij (in een hartstikke Rijnlands verhaal) aan hoe zij voortdurend een positief perspectief willen creeren voor alle ‘stakeholders’ en daardoor goede resultaten behalen. Hij zette zijn verhaal ook in een aardig internationaal perspectief (Ze denken gastvrijheid te leveren en gezond eten te bevorderen, maar ze kunnen nog wel wat leren van de Japanners, waarmee zij in een internationaal verband zitten). Tot slot sprak ie konkreet over zijn eigen leiderschap.

Vervolgens waren er 2 x parallel een groot aantal inspiratiesessies. Ik was bij Apple en bij Fons Sweegers. Fans is het verbindende element tussen de 2, Apple heeft ze, Fons probeert aan te geven hoe je ze kunt krijgen als bedrijf.

Er waren ook sessies vanuit bijv. de Rabobank (over innovatie van onder op), vanuit Van Gansewinkel (“hello garbage”) en m.b.v. roofvogels (innovatie is spannend, vergt ook bijv. durf en vertrouwen), etc..

Tot slot was er Dick Veerman, van foodlog.nl. Hij gaf aan hoe:
– de hierarchische organisatie innovatie belemmert,
– Peter Drucker al beschreef hoe je innovatie kunt laten gebeuren,
– eenvoudig innovatie kan zijn (m.b.v. zijn eigen weblog, over ‘lease varkens’ en het fraaie filmpje van Wouter Klootwijk, over ‘teilmosselen’).
Hij eindigde met de vraag aan de aanwezigen: Wie zorgen bij u, hoe zorgt u voor de ‘teilmosselen’ en de ‘leasevarkens’?

Zo’n seminar geeft inspiratie, door zijn inhoud, door de boeiende mensen die er spreken en die je er spreekt, overigens ook door de meer dan voortreffelijke organisatie van De Baak. Vanaf volgende week kun je inschrijven voor volgend jaar. Doen dus!

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. dick veerman schreef:

    Kleine correctie: WOUTER Klootwijk, van het prachtige Klootwijk aan Zee dat hij maakt omdat Nederland een lange kustlijn heeft maar vrijwel niets weet van vis en zijn eigen visdelicatessen exporteert.
    Een case voor innovatie dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *